Husfrid på skiva

Husfrid på skiva

 

 

 

 

Antal beskare

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterIdag7

S tycker anvndarna

-"Mycket prisvrt! Bra information, men kanske borde ni trycka p hur ltt det r att installera."
Ingmarie H
 
-"Prisvrt, helt klart!"
Christina P
 
-"Jag tycker allt var ltt smidigt och helt suvernt"
Mikael I
 

Vad hnder nr jag bestller?

Du skall knna dig trygg nr du bestller hos DatorKoll!

Ls mer hr!

 
Betala skert: PDF Skriv ut Skicka sidan
Payson logo
 
MasterMind PDF Skriv ut Skicka sidan

P engelska betyder MasterMind ungefr MstarHjrna, och det behver du verkligen fr att lsa det hr roliga spelet.

MasterMind r ltt att lra sig, men kan genom att man varierar instllningarna bli nstan hur svrt som helst.

Den lgsta instllningen klarar en 6-7 ring ganska ltt. Den svraste instllningen fr en vuxen att klia sig lnge i hret!

Vad gr det ut p?

Du skall frska gissa vilken sifferkod datorn har slumpat fram. Sjlvklart r det bttre ju frre gissningar du behver. Efter varje frsk rttar datorn talet, och stter 'X' eller 'Y' fr att visa om du gissat rtt. Genom att titta p dina tidigare gissningar, och hur datorn stter sina 'X' och 'Y' kan du lista ut den rtta koden!

Kp MasterMind hr!

 

Spelets gng!

Datorn slumpar fram ett tal (koden) med 2-6 siffror. Du vljer sjlv hur svrt det skall vara. Fyra siffror kan vara lagom att brja med.

(Tips: En siffra kan bara frekomma en enda gng i koden. Koden kan allts inte vara t.ex 1232).

 

Hr fljer ett exempel p ett spel:

 

Talet som slumpas fram r frsts hemligt fr dig nr du spelar, men vi ltsas nu att det r 1257.

 

Du gr din frsta gissning: '1705'. Datorn rttar genom att stta 'XY-Y'.

'X' i frsta positionen betyder att frsta siffran (ettan) r RTT siffra p RTT plats.

'Y' i andra positionen betyder att andra siffran (sjuan) r RTT siffra p FEL plats.

Sjuan ingr allts i koden, men str p fel plats i din gissning.

'-' i tredje positionen betyder att tredje siffran (nollan) r FEL siffra.

Nollan ingr allts inte i koden.

'Y' i fjrde positionen betyder terigen att fjrde siffran (femman) r RTT siffra p FEL plats.

Femman ingr allts i koden, men str p fel plats i din gissning.

 

Nu r det dags fr den andra gissningen. Du vet att ettan str p rtt plats (X), s den r ju klar.

 

Sju och fem skall vara med, men p andra platser. Noll r tydligen inte med alls i koden.

Vi gissar p 1375, datorn rttar d till 'X-YY.

Aha, tnker du d! Ettan r fortfarande rtt, sjuan fortfarande fel.
Frst hade jag sjuan i position tv, sedan i position 3. Bda var fel plats. D mste den allts st i position 1 eller 4.
Men position ett r ju redan klar; vi vet att ettan skall st dr!
Allts mste sjuan st i position 4!

S dr hller du p och klurar, och till slut har du knckt koden. MasterMind!

Svrighetsgrader!

Du kan vlja antal siffror i koden. Vlj mellan 2-6 stycken. Kom ihg att en viss siffra bara kan frekomma en gng i koden.

Du kan ocks vlja rttningsmetod; Ltt eller Svr.

Ltt rttning kallas det som visats ovan, allts typ 'X-YX'. Du ser ju d direkt vilken siffra som r rtt och fel.

Svr rttning anvnder ocks 'X' och 'Y', men visar inte vilka positioner det gller. Det som i ltta rttningen visas som 'X-YX' visas i svra rttningen som 'XXY'. Du fr allts veta att tv siffror r p rtt plats och en r p fel plats, men du fr inte veta vilka!

Den svra rttningen visar alltid alla 'X' frst, sedan alla 'Y'. Drfr kan du inte veta vilka siffror som r rtt och fel. Mycket svrare!

Lycka till!

Kp MasterMind hr!

 

 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack